Log in Autentificare   Sign up Înregistrare
SINDICATUL
ÎNVĂŢĂMÂNT
PREUNIVERSITAR
JUDEŢUL HUNEDOARA
S.I.P. Hunedoara Aveţi nevoie de Adobe Flash Player.
Ştiri foarte importante .:. Discuții privind Proiectul Metodologiei pentru acordarea gradației de merit .:.
Sindicatul eşti tu!     Un sindicat este puternic şi eficient atât cât membrii săi îl fac.     Fiecare din noi face sindicatul să fie ceea ce este!


Valoarea educației (1)
20 martie 2015

Citind titlul acestor rânduri, s-ar putea să aveți puțin alte așteptări decât ceea ce vor încerca să aducă în discuție. Nu, nu vom vorbi despre valoarea educației la modul general, despre contribuția educației la construirea personalității umane, ci, mult mai prozaic, despre valoarea educației prin prisma deciziilor politice.

O nouă atitudine Motivația acestei abordări, cel puțin pentru cei care oferă o minimă atenție ,,zbaterilor'' din societatea românească, este relativ simplu de recunoscut: recent a fost lansat programul ,,Statul liberal - a doua modernizare a României''. Fără a fi vorba despre politică, este însă de datoria noastră să încercăm să vedem care ar fi posibilele direcții de acțiune preconizate, cu atât mai mult cu cât educația românească are o nefericită experiență a ,,reformei de dragul reformei''.

,,Centrarea procesului educativ pe beneficiar are drept semnificație asigurarea finanțării elevului și a instituției școlare. '' Nimic mai adevărat, am spune, cu atât mai mult cu cât niciodată în România finanțarea educației nu a fost făcută potrivit cu nevoile sale. Un adevăr însă, dincolo de caracterul său declarativ, reiterat parcă dintotdeauna de politicienii români, deturnat aproape imediat prin trasarea orizontului în care se dorește a fi realizat: ,,finanțarea de bază se va acorda tuturor școlilor, publice și private''. Cu alte cuvinte, o subfinanțare cronică, ale cărei efecte nu ar putea fi îndepărtate nici măcar prin acordarea vreme de un deceniu-două a ,,idealului'' procent de 6% din PIB, care se va croniciza și mai accentuat. Ce mai contează că școlile românești, în afara clădirilor și mobilierului, nu mai au aproape nimic din cele necesare desfășurării procesului educativ, ce mai contează că salarizarea educatorilor cade pe zi ce trece, în pofida diferitelor încercări de cârpire, în derizoriu? Susținerea financiară cu bani publici a inițiativei private în domeniul educațional va rezolva pentru vecie și problema educației românești: școlile românești reduse la rolul de fabrici de diplome.

,,Descentralizarea finanțării... '' Nu ne-am putut abține: am zâmbit. Trebuie să existe o mare îndepărtare de realitate pentru a mai susține continuarea procesului de descentralizare a educației, și cu atât mai mult atunci când afirmi o descentralizare financiară realizată către administrațiile publice locale. La ora actuală, din fericire, administrațiile locale nu sunt decât o curea de transmisie pentru finanțarea de bază, cea care se determină pornind de la costul standard per elev. Această realitate nu împiedică însă apariția a numeroase blocaje și șicanări ale unităților de învățământ, care nu vor să recunoască, public eventual, că acești bani vin de la ,,domí primar''. Desigur, am putea vorbi despre celelalte componente ale finanțării, cele care ar trebui într-adevăr să fie asigurate din bugetul local, dar, la propriu, nu am prea avea despre ce discuta, aportul administrațiilor locale fiind cel mult la cote de avarie.

,,Școlile să fie conduse prin instituția consiliului de administrație, în care membrii vor fi părinții precum și persoane cu bună reputație, cu experiență în domeniul educațional, finanțatori - publici și privați - ai activităților școlare. '' Dacă precedenta idee ne-a smuls un zâmbet, aici ar trebui deja să râdem... Nefuncționalitatea consiliilor de administrație din unitățile de învățământ, inaugurată o dată cu legea educației din 2011 (care, apropo, afirmă aceleași principii cu cele afirmate de programul mai sus menționat și discutate aici), ar urma să fie încununată prin eliminarea celor care știu cum trebuie să se realizeze educația. Bineînțeles, în viziunea noastră și relativ la concret. Dacă, dimpotrivă, scopul este acela al lichidării școlilor în calitate de școli și transformarea lor în firme, potrivit cu cele amintite mai sus, atunci aceasta este o măsură extraordinară. Majoritatea școlilor publice vor intra cu rapiditate în ,,insolvență''...

,,Descentralizarea politicii de personal, ceea ce înseamnă că angajarea cadrelor didactice se va decide la nivelul fiecărei școli, prin deciziile consiliului de administrație cu privire la concursuri, evaluarea și salarizarea personalului. '' Râsul se transformă în plâns... Experiența, din fericire relativă, având în vedere ,,reparațiile'' realizate între timp, acumulată după bulversarea majoră a educației operată în 2011 prin noua lege a educației, ne arată adevărata semnificație a implementării unei astfel de măsuri: eliminarea pe deplin a ,,competenței'' dintre criteriile care guvernează politica de personal, de la conducătorii instituțiilor și până la ultimul angajat, adică politizarea totală și definitivă a educației (unde prin ,,politizare'' nu trebuie să luăm în calcul doar sensul propriu a termenului, ci pe cel extins, românesc, care include ,,pilele, cunoștințele și relațiile'' transpartinice).

Scopul final, ușor recognoscibil și afirmat de altfel în cuprinsul programului, nu este altul decât afirmarea reorganizării școlilor pe principii economice, de natură concurențială. Aceasta înseamnă posibilitatea falimentului acestora și, cel puțin indirect, posibilitatea falimentului educațional și din punct de vedere personal. În definitiv, un ,,adio'' educației ca drept al tuturor cetățenilor...




Prima pagină| Ştiri| Revista presei| Presa despre noi| Buletin informativ / Informări| Puncte de vedere| Documente MEN, ISJ, CCD...| Despre noi| Informaţii utile| Legislaţie| Consultaţii juridice| Procese| Turism| C.A.R.| Contact| Legături utile| Dialog social şi advocacy| Forumul S.I.P. Hunedoara| Membri de sindicat| Concurs de fotografii| Galerie Foto| Căutare articole| Zile libere| Flux de ştiri RSS| English Summary| Webmaster| Harta site-ului
© 2002-2015 S.I.P. Hunedoara. Toate drepturile rezervate.
Rezoluţia recomandată: 1024x768.
Au fost 4154277 vizite, începând din 14.10.2011.


SIP Hunedoara