Dicționarele precizează în legătură cu acest termen că se enunță despre ceea ce are calitatea de a fi relevant, despre ceea ce iese în evidență, are însemnătate, o semnificație deosebită. Lăsând de o parte însă simpla semnificație de dicționar și apropiindu-ne de uzul său cotidian, vom constata destul de repede că a rosti cuvântul, mai ales pus în legătură cu sindicatul, fiindcă evident, în acest context, despre o astfel de abordare este vorba, va stârni imediat ba fiori (de dispreț?), ba furori (de adeziune?). Probabil că personalizarea este inevitabilă, deși extremele, lupta cu îndârjire întru condamnare, respectiv eroismul întru apărare, contestatari care aruncă cu ouă clocite, respectiv depuneri pioase de ofrande, nu prea par să-și găsească locul în normalitate.
Greu, dacă nu imposibil, să pui capăt disputelor stârnite mai ales când taberele cumva ajunse în vecinătate se cațără pe metereze, încredințați cu toții fie că poți muri din prea multă relevanță, fie că te poți asfixia în absența sa.
Indiferent despre care dintre tabere este vorba, ignoranța, voită sau nu, este însă aceeași: măsura în care nu este vorba despre cineva anume, eu sau tu sau el, o persoană, ci de grup, cel în care avem anumite roluri asumate iar prin prisma acestora interacționăm, în așa mod că se pot recunoaște cele fără de care ceva sau altceva, important pentru cea mai mare parte dintre membrii grupului, dacă nu pentru toți, nu s-ar fi realizat, nu ar fi existat.
Asta înseamnă însă că relevanța are nevoie de considerație, adică acceptare, evaluare obiectivă și recunoaștere. În absența acestora nu rămâne decât lupta din tranșee.
Acceptarea și recunoașterea țin destul de mult de cum suntem fiecare dintre noi, deși chiar și aici se pot gândi poziții rezonabile, adică poziții și judecăți raționale, cumpătate, dispuse la echidistanță, așa încât, mai ales atunci când ne raportăm la organizații și nu la un om anume, ceea ce rămâne la îndemână pentru a judeca pe cât se poate de bine relevanța este doar evaluarea obiectivă.
Ajungând însă aici, cel puțin prin prisma a ceea ce dorim să subliniem în articolul de față, lucrurile s-au simplificat brusc deosebit de mult în a aprecia relevanța, după cum probabil bine ați ghicit deja, organizațiilor sindicale.
Iar pentru a face acest lucru, ținând seama de faptul că una dintre solicitările curente este aceea de a verifica corectitudinea salarizării și încercând să rămânem la o perspectivă comună, adică una care nu ține seama de „umorile” personale, ne-am oprit asupra ultimei solicitări de acest gen.
Ce am constatat?
O diferență consistentă în ceea ce privește salariul de bază în mai puțin de un an de zile (mai exact, fiind vorba despre un profesor cu gradul I și o vechime de peste 25 de ani, o trecere de la 6872 lei la 9623 lei, cu perspectiva ca din iunie salariul să ajungă 10232), cu creșteri corespunzătoare ale sumelor cuvenite pentru, după caz, gradația de merit, dirigenție, predarea simultană, învățământ special sau control financiar preventiv.
Ne amintim: creșterile salariale au fost obținute numai datorită protestelor organizate de sindicate anul trecut, iar plata drepturilor amintite mai sus în raport cu salariul de bază aflat în plată, doar prin procesele derulate tot de sindicate și modificarea ulterioară a legislației la inițiativa acestora.
Educația este de altfel singurul domeniu în care astfel de drepturi sunt calculate în acest mod, în toate celelalte domenii ele fiind înghețate din 2018, cazul și în ceea ce ne privește, de exemplu, cu sporul de suprasolicitare.
Creșteri proporționale, desigur, și în ceea ce privește plata cu ora, totodată în ceea ce privește indemnizația de concediu, aceasta reflectând diferențele înregistrate, inclusiv prin includerea indemnizației de hrană în determinarea sa, rezultat tot al acțiunii sindicale care a reușit să impună modificarea legislației.
Iar aici ne-am reamintit că suntem la început de aprilie, chiar trecuți de „mai zglobiul întâi aprilie”, iar odată cu salariile din această lună vom primi și diferențele salariale rezultate din diferitele procese, în primul rând cele legate de drepturile cuvenite trecerii într-o altă tranșă de vechime (la vremea sa problemă împinsă și aceasta până la modificarea legislației) și cele privind drepturile salariale mai sus amintite. Sume care au început să devină „frumoase” ținând seama de cuantumul tranșelor aferente, viitorul urmând să adauge aici și drepturile cuvenite din recalcularea indemnizațiilor de concediu.
Sunt și „pierderi” (deși, din punct de vedere strict logic, nu prea ai cum să pierzi ceea ce nu ți se cuvine prin prisma legii): indemnizația de hrană și voucherele de vacanță de către colegii care au depășit nivelul de 8000 lei net la funcția de bază (excepție valabilă doar pentru învățământ, în toate celelalte domenii fiind luate în calcul toate veniturile, modificarea legislativă fiind tot rezultatul acțiunii sindicale), deși, chiar admițând „pierderea”, dacă am pune cifrele în calcul, am vedea că plusul rezultat este covârșitor în raport cu minusul suportat... Chiar adăugând la „pierdere”, după cum se mai obiectează, și creșterea corespunzătoare a cotizațiilor sindicale datorită succeselor de mai sus.
Am putea continua cu aspecte care nu sunt la fel de ușor cuantificabile, dar atunci credem că am cădea chiar în unul dintre „păcatele” de mai sus. Considerând însă fie doar și acestea apreciem că este facil de stabilit relevanța organizațiilor sindicale. Și nu pentru mine sau pentru tine, ci pentru noi toți.
În încheiere ar mai fi totuși de subliniat ceva: a recunoaște relevanța organizațiilor sindicale înseamnă a recunoaște relevanța fiecăruia dintre noi. Neexistând un personaj Sindicatul, deși mai toată lumea se raportează la organizația sindicală ca și cum acesta ar exista la propriu și i se pot pune în cârcă toate cele (avem aici un proces de personificare), sindicatul, indiferent cum apreciem această afirmație, este fiecare dintre noi, așa încât atât reușitele, cât și eșecurile, sunt ale noastre ale tuturor.
Cât despre ceilalți, cei adânciți în tranșee, „luptă sprâncenată”!
Prin O ME nr. 4308/22.04.2024 a fost aprobată Metodologia și criteriile privind acordarea gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2024.
Actul normativ din acest an aduce modificări minore , atât din punct de vedere procedural, cât și în ceea ce privește criteriile și subcriteriile evaluate.
Limitându-ne la fișa sintetică de (auto)evaluare pentru cadrele didactice din învățământul gimnazial, liceal, profesional, postliceal, modificările semnalate regăsindu-se, după caz și specific, și în celelalte fișe de evaluare, semnalăm următoarele:
1. introducerea la subcriteriul 1. c) și a tematicilor incluzive alături de cele inovative;
2. introducerea la subcriteriul 1. f) a etapelor locale în ceea ce privește calitatea de membru al comisiilor de evaluare/organizare a olimpiadelor/concursurilor de profil;
3. diminuarea punctajului acordat subcriteriului 2 c.) cu 1 punct;
4. introducerea la criteriul 2 f.) și a activității din cadrul comisiilor de acordare a burselor;
5. diminuarea punctajului acordat subcriteriului 2 h.) cu 1 punct;
6. diminuarea punctajului acordat subcriteriului 2 i.) cu 1 punct;
7. introducerea unui subcriteriu la criteriul 2, respectiv 2 j.), relativ la participarea la organizarea și desfășurarea simulărilor examenelor naționale, căruia îi sunt alocate 3 puncte;
8. introducerea la subcriteriul 3 b1.) a coordonării activităților din cadrul Programului „Săptămâna verde”;
9. creșterea nivelului maximal al punctajului în cazul subcriteriilor 4 a2.) și 4 a3.), fără însă a se modifica punctajul maximal acordat pentru subcriteriul 4 a.);
10. eliminarea din subcriteriul 4 c.) a activității în cadrul comisiilor și consiliilor.
Ținând seama de întârzierea cu care a fost adoptat în acest an ordinul de ministru, calendarul concursului este unul destul de strâns:
1. 29-30 aprilie 2024: detalierea punctajelor aferente criteriilor de către comisia paritară, stabilirea numărului gradațiilor de merit și a punctajului minim pe categorii de personal/domenii;
2. 8-10 mai 2024: aprobarea numărului de locuri, pe categorii de personal și discipline/domenii, în baza hotărârii comisiei paritare, de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar;
3. 13-21 mai 2024: depunerea dosarelor de către candidați la secretariatul unității/instituției de învățământ;
4. 22-23 mai 2024: depunerea dosarelor de către unitățile de învățământ la secretariatul inspectoratului școlar;
5. 24 mai-12 iunie 2024: analiza dosarelor, evaluarea dosarelor, aprobarea listei punctajelor acordate;
6. 13-14 iunie 2024: depunerea contestațiilor și stabilirea numărului gradațiilor de merit ce pot fi redistribuite;
7. 17 iunie-28 iunie 2024: soluționarea contestațiilor și validarea rezultatelor finale;
8. până la 4 iulie 2024: înaintarea listelor către Ministerul Educației;
9. până la 9 august 2024: emiterea ordinului de ministru.
Transmițând succes tuturor candidaților la concursul pentru obținerea gradației de merit din acest an, S.I.P. Județul Hunedoara se va implica, în conformitate cu prevederile legale, prin intermediul observatorilor desemnați, în toate etapele ce urmează a se desfășura.
METODOLOGIA și GRAFICUL concursului sunt postate la rubrica JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ sau aici: https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47.
Joi, 25 aprilie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Avizare listă posturi angajare pe perioadă nedeterminată
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cu posturile cu viabilitate de 4-5 ani, conform Anexei.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Miercuri, 31 ianuarie 2024, a avut loc ședința Consiliului Liderilor Sindicatului Învățământului Preuniversitar (S.I.P.) Județul Hunedoara. La ședință organizată în sala „Spiru Haret” de la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, au participat cei 143 persoane, lideri ai grupelor sindicale din unitățile de învățământ, lideri de zonă, membrii ai comisiilor de cenzori S.I.P. și C.A.R.
Ședința a avut pe ordinea de zi următoarea problematică:
- Cu cât cresc salariile în anul 2024;
- Informare pe probleme sindicale și profesionale:
o retrospectivă 2023; un an al protestelor; Legea 198 a învățământului preuniversitar; Contractul colectiv de muncă;
o noutăți 2024: Metodologia de mobilitate a personalului didactic de predare; Legea pensiilor;
o concluzii privind evoluția salariilor 2013-2023;
o declarația de interese;
o încadrarea personalului în anul școlar 2024-2025;
o planul de școlarizare 2024-2025;
o indemnizația de hrană;
o indemnizația pentru titlul științific de doctor;
- Situațiile financiare sintetice pentru anul 2023;
- Situațiile statistice privind evoluția numărului de membri de sindicat (septembrie - decembrie 2023);
- Convocarea Conferinței anuale C.A.R. (I.F.N.) S.I.P. Județul Hunedoara;
- Informare din partea liderilor de zonă/grupelor sindicale;
- Dezbateri.
Dintre problemele propuse pe ordinea de zi sau ridicate în timpul ședinței subliniem:
1. Procentele medii de majorare a salariilor în luna iunie 2024, comparativ cu cele din decembrie 2023, sunt: 20% pentru personalul didactic de predare, 15,55% pentru personalul didactic auxiliar, 15% pentru personalul administrativ. Aceste creșteri salariale vin în condițiile în care toate celelalte categorii de bugetari primesc, în 2024, doar o majorare de 5%, începând cu 1 ianuarie.
2. Informații cuprinse în nr. 44 al buletinului informativ „Magister”
(https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039320.pdf)
O retrospectivă a anului 2023:
a. Un an al protestelor și al rezultatelor;
b. Legea 198/2023 a învățământului preuniversitar: menținerea drepturilor existente; introducerea unor noi drepturi (o parte dintre acestea fiind prorogate la aplicare pentru anul școlar 2025-2026;
c. Contractul colectiv de muncă și drepturile stabilite pentru membrii de sindicat.
Elemente de noutate:
d. Metodologia de mobilitate a personalului didactic de predare: au fost evidențiate noutățile care apar în raport cu anii precedenți;
e. Noua Lege a pensiilor (360/2023): aplicarea acesteia se va face în două etape (01 ianuarie și 01 septembrie); se schimbă modul în care vor fi calculate veniturile pensionarilor.
Concluzii:
f. Evoluția câștigurilor salariale în perioada 2013-2023 pune în evidență faptul că la finalul anului 2023 câștigul mediu brut lunar în învățământ este cu 1000 lei peste câștigul mediu brut lunar din economie;
g. Exemple privind evoluția salarizării în intervalul 2023-2024 pentru toate tipurile de funcții din învățământ.
3. Declarația de interese:
Procedura aprobată prin O ME nr. 3051 din 11 ianuarie 2024 trebuie derulată nu mai devreme de 1 februarie 2024, ceea ce înseamnă că obligativitatea depunerii declarațiilor devine opozabilă cadrelor didactice abia după debutul anului școlar 2024-2025, în baza încadrării corespondente. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039321.pdf
4. Încadrarea personalului în anul școlar 2024-2025
Nu completează cereri de încadrare întreg personalul didactic de predare, ci doar cei care se regăsesc în una dintre situațiile specifice prevăzute de Metodologie. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039322.pdf
5. Planul de școlarizare 2024-2025
Conform cu prevederile legale, în această perioadă s-au realizat proiectele planurilor de școlarizare de către unitățile de învățământ, procedurile finalizându-se prin dezbaterea, avizarea, modificarea și adoptarea lor, după caz, în ședințele C.L.D.P.S. Județul Hunedoara și Consiliul de administrație al I.S.J. Hunedoara. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039323.pdf
6. Indemnizația de hrană
Se acordă pentru personalul încadrat al cărui salariu lunar net este de până la 8.000 lei, prin raportare la salariul net cuvenit funcției de bază.
7. Indemnizația pentru titlul științific de doctor
Elemente de noutate: fișa postului va cuprinde un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea modului în care activitatea este valorificată în mod suplimentar; s-a acceptat completarea, prin ordonanță de urgență, a cadrului legal existent, astfel încât verificarea modului în care activitatea cadrului didactic este valorificată în mod suplimentar să se realizeze cu ocazia evaluării anuale a personalului didactic, conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (nu lunar).
8. Situații financiare 2023
Au fost prezentate situațiile financiare S.I.P., C.A.R. și SIP Tour pentru anul 2023. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039325.pdf
9. Evoluția numărului membrilor de sindicat în perioada septembrie-decembrie 2023 Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039324.pdf
10. Hotărârea Comitetului de supraveghere CAR
Reguli pentru acordarea împrumuturilor, în vederea diminuării perioadei de așteptare, detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039331.pdf
Convocarea Conferinței anuale în data de 27 martie 2024, ora 13:00. Detalii aici: https://nou.siphd.ro/f/2024/00000039326.pdf
Toate materialele utilizate în cadrul ședinței pot fi consultate/descărcate de pe site, de la rubrica: S.I.P. HUNEDOARA / Activitate / Consiliul liderilor sau urmând link-ul: https://nou.siphd.ro/?a=3122&t=2024