Site-ul SIPHD.RO utilizează cookie-uri.
Puteți consulta politica de confidențialitate.
Continuând navigarea pe site vă declarați acordul dumneavoastră.

De acord
Log in Autentificare   Sign up Înregistrare
SINDICATUL
ÎNVĂŢĂMÂNT
PREUNIVERSITAR
JUDEŢUL HUNEDOARA
S.I.P. Hunedoara Aveţi nevoie de Adobe Flash Player.
Ştiri foarte importante .:. Ședința CDS de la nivelul MEN. Metodologia mobilității personalului 2020-2021; cumulul la nivel de unitate; compensarea în bani a concediului de odihnă .:.
Sindicatul eşti tu!     Un sindicat este puternic şi eficient atât cât membrii săi îl fac.     Fiecare din noi face sindicatul să fie ceea ce este!


EDUCAȚIA, domnule prim-ministru!
18.11.2015

Domnule Cioloș, vă doresc succes în misiunea grea pe care v-ați asumat-o! Pe lângă negocierile dificile cu partidele politice, succesul dumneavoastră va depinde de calitatea echipei ministeriale. Nu vă invidiez veniți într-un moment dureros, în care societatea românească este revoltată împotriva a 25 de ani de mizerie politică. Mă număr printre cei care consideră că Educația trebuie să fie prioritatea dumneavoastră numărul unu!

Analizez sistemul de educație din România de peste 20 de ani și de multe ori am contribuit dezinteresat din experiența mea de cercetător și profesor universitar în Statele Unite la diferite planuri de reformă și instituții reformiste. Asta chiar înainte de a iniția Ad Astra, un forum pe care l-am gândit să ajute cercetătorilor români de pretutindeni. La început speram că sistemul românesc se va reforma rapid, și mulți dintre noi, cei educați la universități de tradiție din Occident ne vom întoarce acasă, unde ajutorul nostru va fi bine primit. Am realizat însă că așa ceva nu va fi posibil până când cuțitul nu va ajunge la os.

Dar... surpriză! Nici invazia titlurilor fără acoperire din zeci de universități private, nici doctoratele la kilogram din universitățile de stat, nici plagiatele până la nivel de prim-ministru, nici transformarea pușcăriașilor în savanți nu a lăsat cuțitul să penetreze șoriciul gros al ,,elitei academice'' din România, darămite să ajungă la os... Personal, am renunțat de ani de zile să mă mai gândesc că mă voi întoarce să profesez în România, nu doar pentru că activez în cea mai importantă instituție din domeniul meu de cercetare, și deci mi-ar fi greu să mă rup de cercetarea de top, dar și pentru că orice întoarcere într-un sistem complet ostil și feudal ar fi un eșec anunțat.

Dintre foștii membri marcanți ai Ad Astra îi amintesc pe fostul ministru al Educației Daniel Funeriu și colegii lui de guvernare, precum fostul președinte al Autorității Naționale pentru Cercetare științifică, chimistul Dragoș Ciuparu, foști președinți ai Consiliului Național al Cercetării științifice precum fizicianul Mihai Dima sau biologul Alexandru Babeș. De-a lungul timpului, m-am despărțit în opinii față de mulți colegi din țară, care au clacat la presiunea compromisului, iar drumul pe care l-au luat nu a ajutat unei reforme adevărate a educației. Nu toți însă! Unii au preferat să se adăpostească în față urgiei făcând ceea ce știau mai bine, știința adevărată.

Aș fi dorit să nu am dreptate, și eforturile elitei rămase în țară cu ajutorul nostru din afară să ducă la rezultate pozitive, dar din păcate o simplă rotire a privirii prin mizeria educației românești de azi este edificatoare... Un lucru este clar: analizele bazate pe date solide au arătat că orice compromis la adresa reformei în România nu face decât să ne afunde și mai adânc în mocirlă... Este deci nevoie de un ministru hotărât cu o mare experiență atât în cercetare și educație (meserie de bază!), dar și în managementul ei, și dotat cu o coloană vertebrală verticală, care să nu aibă interese de mărire nici în sistem, nici în politica românească!

Domnul Adrian Curaj, propus pentru postul de ministru al Educației este departe de a oferi garanții solide. Este adevărat că este iubit de o mare parte a societății civile, care s-a ridicat să-l apere față de atacurile fățise ale superiorului său din Politehnica București, Ecaterina Andronescu, pentru că și-a făcut slujbă la instituția pe care o conduce fără incidente majore. Această instituție, UEFISCDI împarte prin competiție o parte din banii de cercetare în universități. În pofida acestor indicii pozitive, nu cred că acest domn va avea curajul (sic!), și nici priceperea de a reporni reforma și nicidecum de finaliza ceva solid.

Pe ce mă bazez? În primul rând domnul Curaj nu are o meserie de bază în care să fi excelat și nu am încredere în astfel de oameni până când nu mi se demonstrează contrariul. Deși profesor la ditamai Politehnica bucureșteană, domnul ministru desemnat nu ar putea fi nici asistent la o universitate decentă din Occident cu CV-ul său profesional nu a publicat nimic de talie internațională în specializarea dumnealui de Sisteme Automate. Da, are câteva articole cu titluri vagi științifice conduse de alții și citate de amici și colegi, dar atât! Cum a promovat domnul ministru desemnat la gradul de profesor? În rest, ca și ilustrul său predecesor, Câmpeanu, pare un colecționar de certificate, diplome și medalii, din care nu lipsește bineînțeles un certificat de bună purtare de la Colegiul de Apărare! Fără o meserie de bază, cum poate fi cineva considerat pentru postul de ministru al Educației? Ce se speră prin desemnarea unui asemenea om?

Doi, domnul Curaj a fost mulți ani secundul groparului cercetării românești, Ioan Dumitrache, un alt lider de talie scundă cu care ne-a procopsit Politehnica, unde a fost rector înaintea lui Andronescu. Mi se va reproșa că prin această ucenicie lungă a devenit tehnocrat. Mă scuzați, dar nu cred că se poate învăța să faci vin de concurs spălând pahare într-un bar de cartier!

Deci dați-mi voie să fiu profund sceptic că acest domn va face mare brânză ca ministru! Îmi veți spune că fiecăruia trebuie să i se dea o șansă ... OK. Din punctul meu de vedere de observator obiectiv de la distanță de câteva decenii, iată mai jos o lista de lucruri pe care domnul Curaj ar trebui să le ducă la îndeplinire său măcar să aibă curajul (sic!) să le pună în discuție. Și sper să facă asta fără să-și tragă vilă RAAPS plătită de stat și fără să vină la minister cu șofer și girofar... O bicicletă dacă se poate!

Creșterea salariilor educatorilor, învățătorilor, și profesorilor de la grădiniță la liceu la o sumă dublă față de salariul șefului de post la sate și a consilierilor la primărie în orașe. Cu alte cuvinte să restabilească demnitatea și prestigiul celor care fac educația copiilor noștri! Această creștere de salarii ar stimula pe cei care acum salahoresc fără speranță în școlile românești și ar atrage absolvenți de facultate de calitate în învățământ. Această prioritate de grad zero a reformei poate fi ușor finanțată în parte prin anularea mult hulitei creșteri a salariilor politicienilor și prin mult promisa creștere de 6% pentru educație!

Simplificarea programei de studiu obligatorie de la grădiniță la liceu pentru a permite învățarea solidă a cunoștințelor de bază din Matematică, Limba și Literatura Română, Științe, Istorie, Tehnologie și Computere. Această idee este contrară directivelor europene care doresc să împăneze pe elevi cu cunoștințe inutile precum curcanii cu castane dulci, și necesită curaj (sic!) și gândire independentă pentru a fi implementată spre educarea unor generații întregi care să știe să scrie frumos și să socotească corect. Oferirea în paralel de cursuri avansate și vocaționale pentru elevii atrași de alte domenii pentru a încuraja talentul natural care există în fiecare copil, fără excepție! Alternativa la această viziune este coșmarul care începe să se înfiripe astăzi în societatea românească: o segregare fără precedent a copiilor cu părinți bogați care își permit să le ofere o educație de calitate în școli private și o mare de oameni pe care i-am pierdut în școală pentru o societate normală, care vor vota cu cei care le oferă mai multă pâine sau mai mult circ...

Desființarea imediată a facultăților din universități private și de stat care s-au făcut vinovate de fraude educaționale de amploare sau care nu posedă un patrimoniu corespunzător pentru o educație de calitate.

Eliminarea imediată a finanțării de bază universităților care nu este făcută pe bază de competiție națională. Cu alte cuvinte: nici un salariu fără performanță! Eliminarea principiului finanțării pe bază de numărul de studenți. Acesta nenorocită idee introdusă de politrucul Andrei Marga stă la baza dezastrului actual din învățământul superior. A distrus echilibrul între cadre didactice și facultăți, a dus la îmbogățirea unora în detrimentul altora. Eliminarea diferenței nerușinate de salarizare dintre cadrele didactice din poziții inferioare și profesori.

Evaluarea universităților românești cu evaluatori selectați doar din primele 100 de universități ale lumii și împărțirea acestora în două categorii: colegii fără drept de a acorda masterate sau doctorate și fără drept de cercetare pentru personalul didactic și universități propriu-zise. Eliminarea slujbelor pe viață din universitățile românești și înlocuirea lor prin contracte pe 5 ani plus introducerea posturilor permanente (Tenure) doar pentru postul de profesor. Similar, eliminarea slujbelor pe viață din institutele românești înlocuite prin contracte pe 5 ani și introducerea posturilor permanente (Tenure) doar pentru cercetătorii de grad superior.

Reabilitarea abilitării conducătorilor de doctorate și cerința de a avea această abilitare pentru a deveni profesor. Abilitarea a fost gândită ca un proces prin care un cadru didactic poate conduce doctorate după cum știm rușinea sistemului românesc și faima lui peste hotare: sistemul care a produs cel mai longeviv prim ministru plagiator din lume! Acordată acum la masă verde, abilitarea va trebui acordată doar cu comisii integral internaționale cu experți din universități de prestigiu din străinătate.

Comasarea multiplelor agenții de evaluare și comisii de experți din educație într-una singură care să aibă rolul de a asigura respectarea unui cod de conduită național. Reatribuirea celorlalte roluri pe care aceste agenții le au în prezent universităților, conform cu principiul independenței universitare.

Desființarea completă a finanțării nucleu pentru cercetare în institute și universități concomitent cu înființarea unei agenții unice de finanțare exclusiv competitive a cercetării în România cu evaluatori exclusiv internaționali din universități de prestigiu. Pentru a-i asigura independența și profesionalismul, această Fundație Națională pentru Cercetare (FNC) ar trebui condusă de un manager independent, fost cercetător și apoi manager în una din primele 100 universități ale lumii și să aibă un buget asigurat pe 10 ani prin modificarea constituției independent de schimbările politice din România. Înființarea FNC trebuie cuplată cu eliminarea completă a finanțării publice pentru alte institute precum cele subordonate Academiei Române sau altor ministere și integrarea lor în finanțarea exclusiv competitivă prin FNC. Suntem o țară mică și nu trebuie să papagalicim birocrația excesivă a Uniunii Europene cu zeci de agenții și programe care în România devin doar găuri fără fund, organizații quasi-legale de spălare a banilor! Banii economisiți pe salariile birocraților precum însuși domnul Curaj vor merge acolo unde trebuie: spre cercetare! Banii taxelor și impozitelor noastre nu mai trebuie să finanțeze astfel o cercetare națională falimentară!

Deși aceste idei, nu necesită bani în plus de cei 6% promiși, și pot părea radicale în atmosfera duhnită a elitelor academice românești, ele sunt cruciale pentru însănătoșirea nu doar a sistemului educațional, ci a întregii societăți românești.

Credeți că are curaj domnul Curaj, domnule prim-ministru?

(Sursa: http://m.adevarul.ro/educatie/, autor Liviu Giosan)




Prima pagină| Ştiri| Revista presei| Presa despre noi| Buletin informativ / Informări| Puncte de vedere| Documente MEN, ISJ, CCD...| Despre noi| Informaţii utile| Legislaţie| Consultaţii juridice| Procese| Turism| C.A.R.| Contact| Legături utile| Dialog social şi advocacy| Forumul S.I.P. Hunedoara| Membri de sindicat| Concurs de fotografii| Galerie Foto| Căutare articole| Zile libere| Flux de ştiri RSS| English Summary| Webmaster| Harta site-ului| Cookie
© 2002-2015 S.I.P. Hunedoara. Toate drepturile rezervate.
Rezoluţia recomandată: 1024x768.
Au fost 4154277 vizite, începând din 14.10.2011.


SIP Hunedoara