SIP Hunedoara

Dezbatere publică privind ,,Codul de etică pentru învățământul preuniversitar''
21.12.2016

Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice (MENCȘ) a lansat luni, 19.12.2016, dezbaterea publică referitoare la Codul de etică pentru învățământul preuniversitar, pornind de la propunerea Consiliului Național de Etică din învățământul preuniversitar (CNE).

Scopul declarat este acela de ,,a ajuta la construirea unei infrastructuri etice în care să fie inclus atât codul propriu-zis, cât și instrumente și mecanisme cât mai coerente de implementare a sa'', respectiv acela de a oferi un act normativ-cadru care să ofere posibilitatea unităților de învățământ de a adopta documente interne similare, în funcție de specificul fiecărei școli în parte.

Desigur, încercând o primă apreciere în acest sens, la modul foarte general, intenția este ,,lăudabilă'', dar poate cam tardivă, cel puțin pentru actuala echipă ministerială, care, după un an în care s-au dovedit mult mai preocupante problemele legate de ,,doctoratele politice'' decât problemele educației propriu-zise (la fel de adevărat este că atunci când au făcut-o, rezultatele nu au fost unele deosebit de fericite, așa încât poate că a fost mai bine așa), ar trebui să se mai gândească doar la procesul-verbal de predare-primire.

Oricum, lectura rapidă a acestui proiect (1482 cuvinte, adică puțin peste patru pagini, pentru a fi cât mai exacți) nu a lăsat mare lucru în urmă, poate doar senzația inutilității întregului demers și a conținutului textului, având în vedere că prevederile sale sunt deja parte a diferitelor acte normative în vigoare.

În mod tranșant, proiectul seamănă mai curând cu încercarea de justificare a existenței Consiliului Național de Etică din învățământul preuniversitar, adică același omniprezent demers de a inventa noi organisme și noi documente cunoscut sub numele de birocratizare.

Rămânem cu aceleași întrebări fără răspuns, și anume:
- de ce perpetuăm erorile celui mai ,,jalnic'' moment al educației românești (ca să nu fie nici o îndoială, ,,ministeriatul Funebru'' și a lui lege nr. 1/2011)?
- de ce nu se dorește acordarea atenției necesare unui Statut al personalului didactic, relevant și adecvat?
- de ce ne facem că acordăm atenție educației, când în realitate nimeni, societatea și cu atât mai puțin diriguitorii (,,competenții'' tehnocrați sau ,,întâmplătorii'' politicieni), nu pare să ia lucrurile la modul serios în calcul?
- etc.

Așteptăm eventualele propuneri relativ la textul pus în dezbatere publică (care poate fi descărcat prin intermediul link-ului de mai jos) pe adresa de e-mail sip@siphd.ro până cel târziu joi, 12 ianuarie 2017.