Site-ul SIPHD.RO utilizează cookie-uri.
Puteți consulta politica de confidențialitate.
Continuând navigarea pe site vă declarați acordul dumneavoastră.

De acord
Log in Autentificare   Sign up Înregistrare
SINDICATUL
ÎNVĂŢĂMÂNT
PREUNIVERSITAR
JUDEŢUL HUNEDOARA
S.I.P. Hunedoara Aveţi nevoie de Adobe Flash Player.
Ştiri foarte importante .:. Jocurile Naționale Special Olympics România 2019. Solicitare sprijin - voluntari .:.
Sindicatul eşti tu!     Un sindicat este puternic şi eficient atât cât membrii săi îl fac.     Fiecare din noi face sindicatul să fie ceea ce este!


Grafic



O nouă lege a educației!?
05.06.2015

După cum se cunoaște, actuala Lege nr. 1/2011 a educației naționale nu reprezintă, în cea mai mare parte, decât ,,pohta'' unor indivizi pe care sperăm ca istoria să nu le mai ofere vreodată capacitatea de a lua decizii. Inaplicabilă în mare parte, dar mai ales ștergând cu buretele peste statutul de cadru didactic, această lege este nevoie, după cum s-a subliniat în numeroase rânduri, să fie schimbată.

O astfel de schimbare, cel puțin inițiativa sa, a fost asumată de actuala guvernare prin acordul încheiat cu federațiile sindicale din educație.

Din păcate, actuala conducere a educației (pentru a nu aduce în discuție încă o dată problema competenței universitare de a administra preuniversitarul) nu a reușit în termenele asumate schițarea proiectului unei legi a educației, așa încât singura soluție identificată a fost aceea a scoaterii de la naftalină a unui proiect mai vechi.

Puncte de vedere

Ecaterina Andronescu președintele Comisiei învățământ din Senatul României:
,,Nu eu vreau sa introduc o noua lege. Ministrul Invatamantului a anuntat la solicitarile din sistem. Exista solicitari de mai multa vreme de a schimba lucrurile care nu merg in Legea 1. Daca imi permiteti sa va spun, la comisia de invatamant la senat avem circa 100 de initiative legislative de modificare a legii 1. Culmea, o sa spuneti acum, majoritatea acestor initiative au drept autor pe cei care au sustinut promovarea legii 1, dar care intre timp au constatat ca existe o multime de disfunctionalitati si nu putem sa mergem asa incontinuu acceptand disfunctionalitatile ca fiind ceva care este cat se poate de normal. La comisia de invatamant a Senatului, si trebuie sa mentionam ca Senatul este Camera decizionala pentru legislatia de invatamant si vorbim de principala lege a educatiei, exista acest document care este rezultatul trecerii prin procedurile parlamentare a doua legi depuse in Camera deputatilor in 2010 si legi care au parcurs toate aceste proceduri parlamentare. Este vorba despre Codul educatiei pe care, impreuna cu sindicatele, cu rectori, cu decani, cu profesori, pe care le-am pus intr-o lege pe care in 2009 am numit-o Codul Educatiei si pe care am depus-o la Parlament. Acelasi lucru s-a intamplat cu inca o lege care era formata din trei componente: legea invatamantului preuniversitar, legea invatamantului universitar si statutul personalului didactic, si care, cam in acelasi timp, au fost depuse in parlament de reprezentantii Partidului National Liberal. Legea 1 a fost aprobata prin angajarea raspunderii Guvernului, au ramas aceste doua legi care au parcurs procedurile parlamentare si care la Senat s-au cumulat intr-o lege pe care o aveti acum si cu care ne-am dus in plen. Ea a fost atunci o lege care incerca sa rezolve momentul respectiv si care sa fie o compilare intre cele doua legi despre care tocmai am vorbit. Din 2011 si pana acum au trecut inca patru ani. Nicio tara nu sta pe loc si nu sta in expectativa cu o lege din sistemul de invatamant si incearca permanent sa gaseasca solutiile de a-i permite evolutia spre performanta. Dreptul de initiativa legislativa il are Guvernul si oricare dintre parlamentari. Sunt sigura ca in acest moment, acest draft, cum i-am spus eu, trebuie ameliorat substantiala in continut si lucrurile acestea trebuie sa rezulte din dezbaterea publica. ''

Sorin Cimpeanu Ministrul Educației:
,,Este un proiect aflat pe agenda Parlamentului, este un proiect la care oamenii din Parlament au muncit, este rodul unor dezbateri purtate cu mai mulți ani in urma si este un punct de plecare. ''
,,Proiectul a fost transmis de comisia de invatamant a Senatului catre cele doua federatii sindicale din preuniversitar, catre Alma Mater din universitar, catre cele 3 asociatii reprezentative ale studentilor, catre Consiliul National al Rectorilor, catre Consiliul National al Elevilor si catre Asociatia Parintilor, saptamana trecuta, in cursul zilei de joi. ''
,,O sa fie postat si pe site-ul Ministerului Educatiei, dar nu am facut-o pana acum deoarece nu Ministerul Educatiei este initiatorul, el nu a intervenit nici macar cu o virgula. Ministerul Educatiei urmeaza sa intervina cu propria viziune coerenta, corelata cu solicitarile ce vor veni din sistem. ''
,,El (proiectul, n.n.) va putea sa ramana pana la final, in procent de 40%, 50%, 60%-90%. Cert este ca sunt lucruri pe care actuala lege le contine si si-au dovedit viabilitatea: clasa pregatitoare sa ramana la scoala, examenul de admitere in liceu - pe care sub nicio forma nu o sa-l suprapunem peste Evaluarea Nationala. Daca in sistem vor fi solicitari majore de schimbare a modului de acces in liceu, o sa vedem, dar in niciun caz ambele variante, in niciun caz si Evaluare Nationala si Admitere, pentru ca Evaluarea Nationala este o forma de admitere. Vom lua in considerare si posibilitatea unei evaluari la clasa a X-a. ''

Marius Nistor președintele F.S.E. ,,Spiru Haret'':
,,Noi am cerut inca din 2011 promovarea unei noi legi a educatiei, tinand cont ca actuala lege a fost impusa, fara consultarea partenerilor. De asemena, am cerut discutii pe un nou proiect de lege si lucrurile sau concretizat prin acordul semnat anul trecut pentru un nou proiect al legii educatiei care ar fi urmat sa aiba un nou capitol la statutul personalului din invatamant. Timpul a tot trecut, dar nu exista baza de lucru. Din pacate, acum ne-am trezit cu aceasta varianta si nu vreau sa fiu rautacios pentru ca, dupa ce am studiat proiectul cu colegii mei, am descoperit ca sunt niste expresii care nu au ce cauta intr-un proiect. Nu poti spune ca ,,legea are o viziune''. Imi pare rau, dar legea nu are nicio viziune, poate eu ca persoana pot sa am, nu legea. Vin si spun ,,legea are o misiune...''. Nu, imi pare rau, legea nu are nicio misiune. Misiune este a mea sau a scolii. Legea trebuie sa fie instrumentul care trebuie sa ma ajute sa imi indeplinesc misiunea. ''
,,Cred ca este absolut jenant sa te referi la cadrele didactice ca la niste ,,furnizori de servicii''. Eu cred ca, în privința statutului cadrelor didactice, putem pleca de la Legea 128 pe care sa lucram si sa o putem actualiza. ''

Victor Ponta Primul ministru
,,Să nu cădeți în capcana în care au căzut toți miniștrii. O să facem o nouă lege atunci când e toată lumea de acord: Parlamentul, președintele Romniei, sindicatele, profesorii, elevii, părinții. Am văzut că a început iarăși agitația, că schimbăm legea. Eu nu sunt de acord să schimbăm nicio Lege a Educației până nu stă toată lumea la masă, până nu o gândește pe termen lung, până nu o facem ca în Europa sau ca în America''.

Concluzii:
- Lege nr. 1/2011 a educației naționale a fost adoptată prin asumarea răspunderii de guvernul PDL, fără consultarea partenerilor sociali;
- legea este inaplicabilă în foarte multe privințe și necesită modificări;
- în Parlament există circa 100 de initiative legislative de modificare a legii; majoritatea acestor initiative au drept autor pe cei care au sustinut promovarea ei, dar care intre timp au constatat ca existe o multime de disfunctionalitati;
- primele referiri oficiale la o noua lege a educației sunt cuprinse in Acordul semnat de premierul Victor Ponta cu sindicatele din educatie: ,,adoptarea, in urma unui dialog social cu organizatiile reprezentative la nivel national, cu atributii in domeniul educatiei, a unei noi Legi a educatiei nationale, () care sa contina, ca titlu distinct, Statutul personalului din invatamant, in care sa fie reglementate drepturile si obligatiile salariatilor din invatamant'';
- proiectul lansat în prezent în dezbatere reprezintă o compilație între două proiecte mai vechi: Codul educație (2009, inițiator PSD) și Legea educației (2011, inițiator PNL);
- proiectul actual este doar un punct de plecare în dezbatere.

PENTRU MOMENT, NU NE RĂMÂNE... DECÂT SĂ DEZBATEM...

Proiectul pus în dezbatere 1.624.952 octeţi PDF
Toate (1) fişierele de mai sus 1.487.516 octeţi ZIP



Prima pagină| Ştiri| Revista presei| Presa despre noi| Buletin informativ / Informări| Puncte de vedere| Documente MEN, ISJ, CCD...| Despre noi| Informaţii utile| Legislaţie| Consultaţii juridice| Procese| Turism| C.A.R.| Contact| Legături utile| Dialog social şi advocacy| Forumul S.I.P. Hunedoara| Membri de sindicat| Concurs de fotografii| Galerie Foto| Căutare articole| Zile libere| Flux de ştiri RSS| English Summary| Webmaster| Harta site-ului| Cookie
© 2002-2015 S.I.P. Hunedoara. Toate drepturile rezervate.
Rezoluţia recomandată: 1024x768.
Au fost 4154277 vizite, începând din 14.10.2011.


SIP Hunedoara